Der er altid en undervisningsdel og en træningsdel, hvor ønskerne om forandring kan blive implementeret.
Inden forløbet starter, aftales en tydelig kontrakt med ledelse og medarbejdere, så alle kender til formål, metode og hvor lang tid det forventes at processen skal køre på arbejdspladsen.
Trin 1 i processen er oplæg og undervisning, så personalegruppen har samme teoretiske og forklaringsmæssige udgangspunkt.
Trin 2 er, at hvert enkelt personalemedlem skal beskrive sine udfordringer og ønsker, dels for sig selv og dels for teamet eller hele arbejdspladsen.
Trin 3 er, at fokusere på den enkelte i teamsamarbejdet, ny relationsdannelse, afklaring og nye målsætninger for samarbejdet.
Trin 4 er, at teamet/arbejdspladsen skal træne de erkendelser i den praktiske dagligdag, som der er opstået i samlingen. Herefter starter processen forfra i en ny senere samling.
Forløbet skal gerne give den enkelte medarbejder mulighed for at blive tydelig på sine ønsker, behov, og få afklaret sig fremadrettet i forhold til kollegaer med forventningsafstemninger.
Ligeledes arbejder teamet eller hele afdelingen med fælles problemstillinger, værdier, feed-back, og kommunikation, så samarbejdet fremover sikrer et bedre samarbejde og forhåbentlig en bedre løsning af den faglige opgave for hele institutionen.
En personalegruppes evne til at samarbejde, rumme forskellighed og udvikle sig sammen, har stor betydning for hvor langt den enkelte, teamet eller en hel arbejdsplads kommer i at få løst i sine faglige opgaver.
Kontakt mig, hvis du kunne tænke dig en snak om, hvorvidt jeg kan hjælpe jer godt videre på din arbejdsplads.
Telefon 29 90 43 63 / soren@godfamilie.dk